Bandingkan sistem pengesanan kenderaan

Bandingkan sistem pengesanan kenderaan

  • Uruskan pasukan anda dengan pandangan setiap kenderaan
  • Muat turun jadual waktu pemanduan
  • Jimat wang untuk insurans, petrol dan pembaikan kenderaan
Bandingkan sistem pengesanan kenderaan
Alat mengesan kenderaan
Alat mengesan kenderaan
Kamera kenderaan
OBD Plug-in
Tarikh
Aplikasi & Laman Web
Pemansangan sendiri alat pengesan
Alat mengesan kenderaan

Tujuan kami adalah untuk menjimatkan masa dan wang anda. Kami pakar menjelajahi pasaran, mendapatkan tawaran terbaik dan menyampaikannya kepada anda.

Bagaimana iCompario berfungsi

Mengenai perniagaan anda

Anda memberitahu kami mengenai kenderaan, perniagaan anda dan jenis penjejakan yang anda perlukan.

Tawaran telematik terbaik

Kami membandingkan keperluan anda dengan produk yang ada dan mendapat tawaran untuk perbandingan terbaik.

Mula mengesan pergerakkan kenderaan anda

Kemudian kami semak maklumat anda dan menyampaikan kepada syarikat yang berkenaan untuk berhubung dengan anda.

Siapa kami?

Siapa kami?

iCompario dikendalikan oleh sekumpulan profesional kecil dengan latar belakang industri dalam alat pengesan kenderaan, penjualan petrol, telekomunikasi, penyelidikan kewangan, penulisan dan IT yang berlangsung sejak 25 tahun. Kami melancarkan iCompario pada tahun 2017 dan pasukan asal masih ada di sini, tetapi berkembang pesat!

Baru menggunakan alat pengesan kenderaan?

Baru menggunakan alat pengesan kenderaan?

Alat pengesan kenderaan membantu anda menguruskan kenderaan dengan saiz dan jenis apa pun. Dalam aplikasi mudah alih atau laman web, anda dapat melihat di mana kenderaan anda dan di mana mereka berada, pemandu mana yang kemungkinan besar akan menaikkan premium insurans anda dengan mengalami kemalangan, siapa yang membuang petrol dengan membiarkan enjin dalam keadaan tidak aktif, dan yang memerlukan 2 jam rehat tanpa memberitahu anda.

Adakah anda mahu membaca lebih lanjut?

Soalan Lazim

Telematik dan penjejakan kenderaan pada dasarnya adalah perkara yang sama.

Semua sistem menggunakan peranti pemancar yang dipasang di kenderaan (atau aset bergerak seperti treler) dan perisian yang menafsirkan isyarat menjadi maklumat berguna yang disampaikan kepada mereka dalam aplikasi atau laman web.

Sebilangan besar orang menggunakan istilah pengesan kenderaan, atau penjejak kenderaan, untuk menggambarkan akhir rangkaian produk yang lebih sederhana, dan telematik untuk sistem dengan fungsi yang lebih kompleks. Tanpa definisi yang diterima secara meluas, orang cenderung untuk memutuskan sendiri di mana tepat untuk menarik garis antara apa itu telematik dan apa itu penjejakan kenderaan.

Istilah "penjejak kenderaan" biasanya merujuk pada alat pengesan kenderaan sederhana yang mengirimkan isyarat yang menunjukkan lokasi kenderaan menggunakan GPS. Mungkin juga memiliki akselerometer, yang dapat memberikan data yang tepat mengenai kelajuan kenderaan. Perkataan "telematik" lebih sering digunakan untuk menggambarkan sistem yang lebih canggih yang boleh menghantar jenis isyarat lain juga. Ia mungkin termasuk kamera papan pemuka, kamera dalam kenderaan dan peranti yang boleh menyambung ke CAN bus. Sistem telematik CAN bus ini menghantar pelbagai jenis diagnostik dan maklumat lain mengenai bahagian kenderaan yang dibuka, ditutup atau diaktifkan.

Kotak hitam telematik direka untuk individu persendirian dan bukannya perniagaan.

Insurans telematik, atau "polisi telematik", adalah insurans kereta yang diperibadikan berdasarkan gaya dan tabiat memandu anda. Kotak telematik, yang boleh dipasang pada bateri kereta anda atau bahkan hanya melekat di kaca depan anda dan bertenaga solar, melaporkan terus kepada syarikat insurans anda cara anda memandu dan di mana anda memandu.

Pelbagai syarikat insurans memanggil insurans kotak hitam ini, insurans kotak pintar, membayar semasa anda memandu, dan insurans berasaskan penggunaan atau UBI. Istilah "kotak hitam" diciptakan kerana orang yang mempunyai alat telematik di dalam kereta mereka tidak melihat data - ia terus kepada syarikat insurans. Sebaliknya, dengan telematik perniagaan, anda mempunyai peranti di dalam kenderaan anda dan menggunakan maklumat itu sendiri, untuk menguruskan pergerakkan kenderaan anda.

Semakin banyak syarikat insurans menawarkan kotak telematik sebagai kaedah untuk menurunkan kos insurans kereta bagi pemandu tertentu yang mempunyai kebarangkalian lebih rendah untuk membuat tuntutan insurans. Perkara-perkara yang berisiko rendah bagi penanggung insurans adalah perjalanan dari hari ke hari, menggunakan lebuh raya dan mematuhi had laju, dan ini boleh menyebabkan insurans berharga lebih rendah. Perkara-perkara yang berisiko tinggi bagi penanggung insurans adalah memandu pada waktu malam, menggunakan jalan memutar dan melebihi had laju.

Isyarat kotak hitam menuju ke perisian telematik yang menentukan skor pemandu atas faktor-faktor ini, dan syarikat insurans menggunakan ini untuk mengira risiko pemandu mengalami kemalangan dan oleh itu harga insurans kereta mereka.

Penjejak kenderaan GPS merujuk kepada fungsi teras telematik, dan ini adalah bahagian dari semua sistem telematik.

Pencari GPS dalam kenderaan (atau aset bergerak lain) menghantar isyarat GPS selamat menggunakan teknologi tanpa wayar ke pelayan yang selamat. Data disimpan dan disampaikan kepada pengguna dalam aplikasi telematik atau laman web.

Perisian telematik menunjukkan peta dengan penanda yang bergerak dalam masa nyata. Sekiranya anda pernah berkongsi lokasi telefon bimbit anda dengan orang lain dan melihat di mana mereka berada, anda akan tahu seperti apa keadaaannya.

Perisian telematik juga menyimpan log lokasi kenderaan sehingga dapat melihat kembali masa, laluan dan waktu berhenti. Sebilangan besar penyedia telematik menyimpan data ini untuk bulan sebelumnya secara bergulir.

Tiga faedah utama telematik adalah pengurusan pergerakkan kenderaan yang lebih cekap, keselamatan pemandu dan kenderaan, dan penjimatan kos.

Pengurus pergerakkan kenderaan yang menggunakan telematik dapat menguruskan pemandunya secara aktif dengan melihat pandangan terperinci setiap kenderaan pada peta dalam waktu semasa. Ini bererti mereka dapat segera melihat dalam perisian telematik mereka yang merupakan pemandu terdekat untuk dihantar ke pekerjaan berikutnya, memberitahu pelanggan berapa lama sehingga mereka tiba dan melihat dengan tepat berapa lama setiap pemandu menghabiskan waktu rehat. Manfaat komersial dan kemudahan praktikal untuk melihat jenis keseluruhan tenaga kerja ini cenderung berbeza dari satu jenis perniagaan ke jenis perniagaan yang lain.

Pengurus dapat meningkatkan keselamatan kenderaan mereka dengan mendapatkan amaran atau e-mel aplikasi automatik dari sistem telematik mereka sebaik sahaja kenderaan keluar dari kawasan tertentu. Ini berguna untuk mengetahui jika van atau lori tidak seharusnya meninggalkan depot di luar waktu bekerja, misalnya. Makluman juga dapat memberi tahu pengurus kenderaan setiap kali kenderaan sampai di depot, atau tempat lain yang ingin dia ketahui, sehingga dia dapat mengesan berapa lama setiap kenderaan menghabiskan waktu di sana. Sekiranya kenderaan dicuri, pengurus dapat melihat ke mana ia pergi. Ini juga berguna untuk mendedahkan jika pemandu melakukan pekerjaan sampingan menggunakan van syarikat dan petrol.

Sistem pemantauan dalam kenderaan (IVMS) adalah fungsi telematik yang mengesan seberapa berhati-hati pemandu mengendalikan kenderaan, dengan melihat kelajuan, pecutan cepat, berhenti mengejut dan belokan tajam. Keempat tabiat ini meningkatkan keausan pada bahagian enjin, brek dan kereta api, yang bermaksud waktu di luar jalan untuk pembaikan. Mereka juga membuang petrol. Menggunakan telematik bermaksud pengurus dapat mengenal pasti tabiat ini dan menjimatkan wang dengan menghentikannya.

Jawapan ringkasnya adalah ya, pasti. Setiap perniagaan adalah berbeza, tetapi syarikat yang mencuba telematik hampir tidak pernah kembali. Setelah mereka mula menggunakan telematik, mereka tidak mahu bekerja tanpanya.

Manfaat menggunakan telematik tidak berkaitan dengan ukuran syarikat atau jumlah kenderaan. Mereka tidak selalu berkorelasi sepenuhnya dengan jumlah masa kenderaan menghabiskan masa memandu di jalan raya setiap hari. Jumlah wang tunai yang dapat dijimatkan oleh perniagaan menggunakan telematik untuk mengurangkan kos pasti berbeza bergantung pada seberapa banyak fungsi yang digunakannya. Mari kita lihat beberapa contoh.

Sekiranya menggunakan sistem telematik anda menunjukkan bahawa pemandu anda mengambil cuti rehat yang tidak sah, anda boleh menambah jumlah yang anda bayar selama rehat tersebut selama satu bulan. Dalam kebanyakan kes, ternyata lebih besar daripada kos sistem telematik untuk bulan tersebut. Ini bermaksud bahawa menggunakan telematik untuk mengatasi rehat yang tidak dibenarkan adalah kemenangan kewangan.

Sistem telematik dengan akselerometer dapat menyoroti dan mengukur tingkah laku memandu yang membuang petrol dan menjadikan kenderaan tidak bergerak lebih kerap, memerlukan pembaikan untuk kerosakan. Sekiranya anda menambah berapa kali perniagaan anda mempunyai kenderaan di luar jalan, dan berapa kos pembayaran kepada mekanik serta menyewa kenderaan pengganti, kemungkinan sistem telematik dapat menjimatkan lebih banyak wang daripada harganya. Apabila anda menambah kos perniagaan yang hilang dan kenaikan harga insurans kenderaan anda pada tahun berikutnya, faedah kewangan menggunakan telematik terus bertambah.

Menghentikan pemanduan berisiko dengan menggunakan sistem telematik mempunyai faedah kedua untuk mengurangkan jumlah tuntutan insurans anda. Ini dapat mengurangkan premium insurans kenderaan sebanyak 30% jika standard dan kebiasaan memandu lebih selamat di seluruh armada selama tiga tahun berturut-turut.

Hanya dengan menggunakan fungsi perisian telematik yang mengira pemalasan enjin dapat menjimatkan banyak wang yang dibelanjakan untuk petrol. Kenderaan seberat 3,5 tan melaju dari 2 hingga 5 liter diesel setiap jam. Walaupun meninggalkan van kecil yang tidak digunakan selama setengah jam sehari akan membuang tangki penuh minyak bakar setiap dua bulan.

Oleh itu, bilakah telematik tidak berbaloi? Ini mungkin tidak membawa ganjaran kewangan atau faedah praktikal kepada syarikat kecil yang sangat mempercayai orang yang memandu kenderaan mereka, sudah membayar insurans kenderaan rendah dan berusaha dengan kecekapan maksimum dalam mengerahkan tenaga kerja untuk menyelesaikan pekerjaan.

Fungsi teras sistem telematik adalah mencari kenderaan. Ini menjadikan perbezaan antara pengurus kenderaan yang benar-benar mengendalikan operasinya, menjadikannya seefisien mungkin, dan pengurus yang pada dasarnya bergantung kepada pemandunya untuk menguruskan diri .

Dengan telematik, seorang pengurus mendapat pandangan dari sudut pandang di mana setiap kenderaan berada, sepanjang masa. Ini memudahkan dia melihat siapa yang paling dekat dengan pekerjaan seterusnya. Sistem telematik dapat mengetengahkan jalan raya yang sering menyebabkan kelewatan pemandu pada waktu-waktu tertentu dalam sehari. Produktiviti dapat meningkat jika pengurus armada memberitahu pemandu untuk menggunakan laluan lain yang membawa mereka ke destinasi lebih cepat.

Satu penggunaan telematik berkisar tentang membina kepercayaan dengan pekerja baru. Telematika dapat menjelaskan jika benar-benar berlaku penahanan di gudang, misalnya, atau jika pemandu telah berehat tanpa izin untuk melakukan pekerjaan sampingan dengan menggunakan van syarikat. Syarikat yang mempunyai banyak pemandu atau pergantian kakitangan yang pantas menganggap ini sangat berguna.

Perisian telematik juga membolehkan pengurus memasuki destinasi, dan sistem menganggarkan waktu ketibaan pemandu. Fungsi ini sangat bagus untuk kenderaam penghantaran pelbagai hentian atau syarikat perkhidmatan apa pun, di mana pelanggan harus menunggu di rumah sehingga seseorang tiba. Ini dapat memberikan dorongan besar terhadap kesan yang diberikan oleh syarikat kepada pelanggan mereka dan sering meningkatkan tingkat pengekalan pelanggan.

Bayangkan garis di peta mengelilingi kawasan tertentu, dengan bentuk dan ukuran apa pun - sempadan imiginasi ini adalah geofence.

Perisian telematik dapat memberi tahu pengurus armada, menggunakan e-mel atau amaran aplikasi, jika ada kenderaan mereka tersasar di luar geofence atau masuk ke dalam satu. Ini boleh berlaku jika kenderaan diusir keluar dari depotnya di luar waktu bekerja, misalnya, yang menunjukkan pencurian atau penggunaan yang tidak dibenarkan. Makluman lain boleh dismpaikan ketika kenderaan sampai di gudang, misalnya, jika pengurus ingin mengawasi berapa lama setiap pemandu perlu dimuat.

Menetapkan geofences di sekitar sekolah atau kawasan lain di mana pemandu HGV tidak boleh pergi, misalnya, adalah cara mudah untuk memastikan pemandu mengikuti garis panduan, dan juga mempunyai bukti jika mereka dituduh palsu untuk pergi ke tempat yang tidak seharusnya.

Di kebanyakan sistem, amaran boleh dibuat sama ada oleh pengguna, atau oleh penyedia dengan sokongan teknikal.

Tachograph digital atau" tacho "adalah peranti yang dipasang pada barang dan kenderaan penumpang yang beratnya lebih dari 3.5 ton. Tachograph mencatat pelbagai jenis data pemandu dan kenderaan, termasuk jarak perjalanan, kelajuan, waktu memandu dan waktu rehat pemandu dan lain-lain aktiviti. Data dari tachograph disimpan dalam memori unit kenderaan dan pada kad pemandu.

Tachograph digunakan sebagai sebahagian daripada sistem telematik untuk memastikan pemandu dan majikan mematuhi peraturan mengenai waktu bekerja pemandu. Pemandu tidak dibenarkan bekerja shift lebih lama daripada jumlah jam yang ditetapkan, atau bekerja terus tanpa rehat yang ditetapkan.

Tachograph adalah jenis telematik yang digunakan untuk memeriksa jam kerja pemandu, ketika dia berehat dan sebagainya. Ia dipasang di semua kategori kenderaan berat yang relevan dan menyimpan data yang diperiksa secara berkala oleh agensi bebas .

Maklumat dari tachograph digital disimpan pada kad pintar sehingga dapat diperiksa kemudian. Dari beberapa sistem tachograph, ia dapat diperiksa dari jauh.

Terdapat pelbagai jenis kad tachograf untuk pemandu dan syarikat pengangkutan. Kad pemandu digunakan oleh pemandu untuk merakam maklumat pemanduan, rehat dan aktiviti. Kad kawalan digunakan oleh agensi penguatkuasaan undang-undang untuk mengambil data dari tachograph. Oleh kerana maklumat itu digunakan untuk membuktikan bahawa syarikat dan pemandu telah mematuhi undang-undang, data tachograph atau output "tacho" dibaca oleh agensi bebas, bukan oleh pemilik kenderaan.

Untuk menggunakan tachograph, pemandu memasukkan kadnya dan tachograph mencatat perincian semua yang berlaku pada kenderaan.

Unit kenderaan tachograph dipasang di kawasan pemandu kabin, dan ada juga sensor gerakan atau kelajuan pada kotak gear. Unit kenderaan mengumpulkan isyarat dari sensor kelajuan, dan mencatat data berikut: tarikh, kelajuan kenderaan, pemandu tunggal atau bersama, berapa kali kad pemandu dimasukkan setiap hari, jarak perjalanan oleh pemandu, aktiviti pemandu (memandu, berehat , rehat dan aktiviti lain) dan tarikh dan masa setiap aktiviti berubah, peristiwa seperti laju, memandu tanpa kad pemandu dan percubaan untuk mengganggu tachograf, dan perincian penentukuran tachograf.

Data diperiksa secara berkala untuk memastikan masa memandu dan waktu rehat pemandu mematuhi waktu yang ditentukan untuk keselamatan oleh undang-undang.

Dashcam dapat dipasang di dalam kenderaan, sebagai bagian dari sistem telematik, dan merekam apa yang dilihat oleh pemandu. Beberapa sistem kamera telematik akan mengirimkan peringatan dan rakaman dari kamera jika pemandu menggerakkan brek dengan tiba-tiba atau jika kenderaan berhenti secara tiba-tiba , menunjukkan ada kesan. Rakaman video menunjukkan pengurus kenderaan apa yang sebenarnya berlaku, dan juga dapat digunakan sebagai bukti jika ada tuntutan insurans atau pertikaian mengenai kesalahan siapa yang menyebabkan kemalangan itu terjadi.

Beberapa jenis kamera kenderaan dipasang dengan skrin di dalam kabin untuk pemandu. Ia berfungsi sebagai alternatif cermin dan boleh menjadi lebih berguna jika pemandu HGV berpusing dan dapat melihat dari tiga pandangan berbeza di sekitar kenderaan. Dia dapat melihat tiga gambar di layar di kabinnya, sedangkan dia tidak dapat melihat tiga cermin yang berlainan di satu, yang terletak di tempat yang berlainan di kedua-dua sisi kenderaan. Kamera juga dapat menunjukkan pemandangan tepat di belakang kenderaan besar, yang mustahil untuk ditunjukkan menggunakan cermin.

Kamera pemantau pemandu boleh dipasang di dalam kabin untuk memastikan pemandu tetap berada di dalam kamera. Jenis kamera telematik dalam kenderaan yang paling canggih menggunakan teknologi pengecaman wajah. Mereka mencetuskan amaran jika pemandu mengantuk, yang ditunjukkan oleh masa yang lebih lama dihabiskan untuk berkedip dan petunjuk lain di sekitar mata, atau dengan tidak melihat jalan di hadapan tetapi terganggu dan melihat ke tempat lain. Kamera telematik ini digunakan di dalam kenderaan yang membawa bahan kimia peledak, misalnya, di mana akibat dari kemalangan boleh menjadi bencana. Versi yang lebih sederhana dari sistem kamera dalam kenderaan ini dapat digunakan sebagai bukti untuk menunjukkan jika pemandu memakai tali pinggang keledar, menggunakan telefon bimbit, merokok atau melakukan perkara lain yang dapat membahayakan keselamatan.